Op de kruising met de Van Boetbergweg moet bij grote drukte een deel van het verkeer worden omgeleid naar de Van Apelterenweg.
Dat is een van de maatregelen waarmee de wegbeheerders in de regio de doorstroming de komende jaren willen bevorderen.
Dit jaar moeten over die omleiding in Nijmegen knopen worden doorgehakt, stelt een woordvoerder van de gemeente. De bedoeling is volgens hem dat in de nabije toekomst verkeer dat op de A73 vanuit het zuiden de afslag naar Malden wil nemen wordt gedoseerd om zo het dorp te ontlasten.
De idee is dat bestuurders dan een latere afslag nemen. De eerstvolgende is die naar de Hatertseweg. Maar wij willen niet dat al dat verkeer dan via die weg gaat rijden. Want dat leidt daar tot dezelfde bezwaren als in Malden. En we hebben nu al moeite om de luchtkwaliteit op de Hatertseweg te handhaven.
Daarom wordt nu al met behulp van de verkeerslichten onderaan de Hatertsebrug het verkeer gedoseerd: de file staat dan niet tussen de woningen maar op de brug. Dat zal zo blijven, maar daarnaast wil de gemeente bestuurders bij bijvoorbeeld grote drukte ertoe bewegen een andere route te volgen. Via de Van Apelterenweg naar de Nieuwe Dukenburgseweg en zo naar de Graafseweg.
Het sturen van de verkeersstroom zou kunnen door de verkeerslichten anders af te stellen, maar een aanpassing van de kruising zou ook een mogelijkheid zijn. Zodat verkeer vanzelf linksaf gaat en naar rechts moet afbuigen als het naar de Hatertseweg wil.
De woordvoerder tekent erbij aan dat een andere, langere route dan de meest rechtstreekse toch sneller kan zijn als de extra reistijd wordt afgezet tegen het tijdverlies in een file.
Wat hem betreft zou het nog beter zijn als verkeer dat verder weg in Nijmegen of buiten de stad moet zijn, niet de alternatieve route via de Van Apelterenweg kiest maar verder doorrijdt over de A73. Omrijden via de Neerbosscheweg is nu al sneller dan rijden via de Hatertseweg als daar een file staat. Het is beter om zoveel mogelijk verkeer aan de rand van de stad te houden.
De Gelderlander | 16-2-2009
Copyright © 2009 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden
Copyright © 2009 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden