Door ROB JASPERS
De brug over de Rijn bij het Duitse Emmerik en de Alexanderbrug bij Beneden Leeuwen kunnen in de toekomst mogelijk een sleutelrol vervullen bij het ontlasten van de A325. Op deze snelweg Nijmegen- Arnhem dreigt over enkele jaren een verkeersinfarct.
"Elke grote stad heeft een buitenring voor de afwikkeling van het interregionale verkeer dat niks in de stad te zoeken heeft. Nijmegen mist die ring nu nog. Maar zeker aan de oostzijde zijn grote mogelijkheden om zon ring te realiseren", stelt Bert Jeene, voorzitter van de Industriële Kring. Hij roept het Knooppunt Arnhem- Nijmegen, de gemeente en politiek fracties op om serieus naar de mogelijkheden van een oostelijke en westelijke buitenring te kijken.
De afstand van de bruggen bij Beneden- Leeuwen en Emmerik tot Nijmegen lijkt groot; bovendien loopt de oostelijke route over Duits grondgebied. Maar elke afname van verkeer op de A325, de centrale verkeersader Nijmegen- Arnhem, is welkom.
"We moeten verkeer wegzuigen uit de stad. Al gaat het maar om enkele procenten van het verkeersaanbod. Juist die laatste procenten bepalen of het verkeer stilstaat", stelt Jeene.
Afgelopen maand is gebleken dat zelfs de aanleg van een stadsbrug vanaf de Energieweg naar Lent, niet helpt bij het voorkomen van lange, dagelijkse files op de A325 die over enkele jaren wordt omgebouwd tot stadsweg.
Die nieuwe stadsbrug is een goede maatregel om de Waalsprong dichter bij Nijmegen te brengen, maar die brug trekt ook weer extra verkeer aan. Zeker na 2012 zal het erom gaan spannen. Om stilstand op de A325 te voorkomen heeft Nijmegen tot nu toe gekeken naar aanpassingen in de verkeersafwikkeling en wegen bij Lent en Oosterhout. Dat leidde tot veel protesten omdat de voorgestelde maatregelen vooral de wijken in de Betuwe treft.
Wethouder Paul Depla neemt de suggesties van de Industriële Kring om te kijken naar een buitenring serieus. Hij en ook bestuurder Jan Walraven van het Knooppunt Arnhem- Nijmegen willen met alle partners in de regio en het buurland overleggen over de inzet van de Alexanderbrug en de Rijnbrug Emmerik.
Op dit moment zijn er nog geen directe routes naar deze twee bruggen. Maar dat gaat veranderen. Zo wordt tussen 2007 en 2011 de Maas en Waalweg doorgetrokken. Vanuit Nijmegen kunnen automobilisten dan rechtstreeks en snel naar de Prins Willem Alexanderbrug rijden.
De Gelderlander |11-11-2005 |
Copyright © 2005 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden |