De ringbaan van het Triavium wordt volledig vernieuwd. Een investering van ruim drie miljoen euro.
In september is de baan weer beschikbaar voor schaatsers.
Deze zomer kan de baan bovendien al gebruikt worden voor beurzen, concerten en sportactiviteiten.
Op 3 juli van het afgelopen jaar woedde onder de vloer van de ringbaan die op de eerste verdieping ligt, een korte brand.
De hitte was zo groot dat isolatiemateriaal en leidingen in een stukje van de vloer smolten.
Het ging slechts om 50 vierkante meter.
Maar die schade had enorme gevolgen. De 333-meter baan kan nu al zeven maanden niet gebruikt worden.
Triavium liep in die periode zeker 200.000 bezoekers mis. Alleen op de ijshockeyvloer kan geschaatst worden.
Over het herstel hebben zich tientallen deskundigen gebogen.
Verzekeringsmaatschappijen en de eigenaren (Ice en de TNL Groep) konden het vervolgens niet eens worden over de juiste aanpak.
Verzekeraars willen alleen de plek herstellen die is aangetast, de eigenaren willen een volledig nieuwe ringbaan van 333 meter.
De eigenaren stellen dat nieuw beton storten in het gat geen oplossing is. Dan zou er nooit meer betrouwbaar en snel ijs gemaakt kunnen worden, vrezen zij.
De ringbaan zet bij vorst uit en krimpt bij dooi. Een nieuw stukje beton zou daarom nooit goed passen en altijd tot verzakkingen en scheuren kunnen leiden.
Ook zouden de aansluitingen tussen de oude en nieuwe koudeleidingen een probleem kunnen geven.
En geen enkele aannemer wilde een garantie afgeven dat dit op termijn geen lekkages zou opleveren. Niet acceptabel dus, zegt Johan van Mierto, directeur van de Grasgroep en namens de eigenaren beheerder van het Triavium.
De experts van de verzekeringsmaatschappijen kozen echter consequent voor reparatie.
Dit herstel van het wak zou overigens bijna een miljoen euro gaan kosten. Want het is een technisch ingewikkelde klus.
Nooit eerder brandde een ijsbaan. Ervaring met een herstelaanpak heeft geen enkel bedrijf.
De eigenaren van Triavium hebben de patstelling gisteren doorbroken door zelf te kiezen voor een heel nieuwe betonnen baan. Dat voorkomt krimpproblemen en een slechte ijsvloer.
De Gelderlander | 25-1-2007 |
Copyright © 2007 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden |