Welkom in Weezenhof

previous arrow
next arrow
 

Elektronisch informatiebord toont kenteken

Weggebruikers die op de A73 tussen de Heu­mense Maasbrug en het knooppunt Rijkevoort te hard rijden, worden daar di­rect mee geconfronteerd.
Op een elektronisch informatie­bord komt hun snelheid en ken­teken te staan, met daarbij het advies langzamer te gaan rijden.
Het gaat om een proef die op meerdere locaties in Nederland plaatsvindt en vanaf maandag
op de A73 wordt geïntrodu­ceerd.
Rijkswaterstaat hoopt dat weg­gebruikers dankzij het nieuwe controlebord hun snelheid ter hoogte van wegwerkzaamheden zullen aanpassen.

Volgens vakbond CNV Bouw voelt 85 procent van de wegwer­kers zich wel eens onveilig. De onveiligheid wordt onder ande­re veroorzaakt door automobilis­ten die te hard langs wegwerk­zaamheden scheuren.
In Nederland gebeuren jaar­lijks bij wegwerkzaamheden on­geveer duizend verkeersongeval­len met gemiddeld 25 doden en en 200 gewonden. Jaarlijks val­len er ongeveer vijftien slachtof­fers onder wegwerkers.

Veel automobilisten hebben volgens Rijkswaterstaat niet eens in de gaten dat ze te hard rijden. Doordat ze geconfron­teerd worden met hun eigen kenteken dat op het infobord op­licht, zouden chauffeurs zich on­middellijk bewust worden van hun rijgedrag.
Uit eerdere proe­ven, onder andere op de A2 en de A58, is gebleken dat het elec­tronische meetsysteem de veilig­heid aanzienlijk verhoogd.

De snelheidsmeting vindt plaats met een mobiel traject­snelheidsmetingssysteem, dat ontwikkeld is door de Advies­dienst Verkeer en Vervoer.
Aan het begin van het werk­vak wordt over een afstand van 500 meter de snelheid uitgere­kend. Het elektronisch informa­tiebord komt ongeveer 120 me­ter verderop te staan.
Bij de proef gaat het in eerste instantie louter om het waarschuwen van de weggebruiker. Daarom wor­den er niet direct boetes uitge­deeld.

Los van de proef bestaat de mo­gelijkheid dat de snelwegpolitie KLPD tijdens de wegwerkzaam­heden op het A73-traject zo nu en dan toch op snelheid contro­leert.
Enquêtes onder zowel wegwer­kers als automobilisten geven sa­men met de technische meetge­gevens een beeld van de wer­king van het systeem.
Slaagt de test, dan overweegt Rijkswaterstaat om het systeem landelijk in te voeren.

Binnenkort in Weezenhof
Geen evenementen
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.