{mosmap width='1'|height='1'|lat='51.805338'|lon='5.815484'|zoom='18'|streetview='1'|align='center'}
Reeds enkele jaren geleden heeft het bewonersplatform Weezenhof bij de gemeente aandacht gevraagd voor de onoverzichtelijkheid van de bocht bij het Maas-Waal kanaal.
Deze bocht is onderdeel van een doorgaande route tussen Malden en de A73 en wordt gebruikt door veel auto's en (zware) vrachtwagens van twee nabije betonfabrieken. Middenin de bocht is een oversteek voor fietsers richting Zwanenveld. Door bewoners wordt regelmatig geklaagd dat fietsers in deze bocht worden "weggedrukt" door (vracht)auto's.
Door de gemeente zijn deze problemen erkend, en uiteindelijk is in 2009 een beperkt budget beschikbaar gesteld voor verbetering. In november is toen op een bewonersavond een plan besproken met een vrijliggend fietspad langs de binnenbocht. Maar er was veel kritiek op dit plan omdat de oversteek middenin de bocht bleef bestaan.
Daarna heeft de gemeente een tweede plan gemaakt met een vrijliggend fietspad voor twee richtingen in de grasstrook tussen de 92e straat en het talud van de van Boetbergweg. Dit fietspad begint tegenover de gemeenschappelijke uitrit van de woonhuizen 9201 t/m 9207 en eindigt in een T-kruising met het fietspad langs het Maas-Waal kanaal.
De bestaande oversteek middenin de bocht verdwijnt dan. Als dit plan wordt gerealiseerd, is dat voor de fietsers wijkinwaarts een verbetering.
Komend vanuit Malden of vanuit Zwanenveld/Malvert kunnen zij gebruik maken van dit fietspad langs de buitenbocht en zijn dan dus van de rijweg af.
De fietsers wijkuitwaarts richting Malvert kunnen gebruik maken van de oversteek tegenover de woonhuizen in de 92e straat, maar richting Malden verandert er niets of is er zelfs sprake van verslechtering. Als fietsers richting Malden gebruik willen maken van dit fietspad, moeten zij tweemaal oversteken: in de 92e straat èn vlak na de bocht in de 93e straat. Door de geringe afstand tot de bocht is deze oversteek onoverzichtelijk.
Het alternatief is om geen gebruik te maken van dit fietspad en op de weg te blijven rijden.
Op 6 april j.l. is dit tweede plan besproken met omwonenden. Ook heeft een "veelfietser" uit Meijhorst gereageerd op de tekening op de website. Allen zijn het erover eens dat ook dit tweede plan slechts een gedeeltelijke oplossing biedt. Daarom is door bewoners de voorkeur uitgesproken om de goede elementen uit beide plannen te combineren: het korte vrijliggende fietspad langs de binnenbocht en het fietspad uit het tweede plan.
Inmiddels heeft de gemeente gereageerd: zij houdt vast aan het tweede plan omdat hiermee meer knelpunten worden opgelost dan met het eerste plan en de bestaande situatie overzichtelijker wordt. In feite ontbreekt dan een klein stukje fietspad voor een betere oplossing. Het bewonersplatform blijft zich inzetten voor realisatie van ook dit stukje fietspad.
Roelof van Dalen, platformvoorzitter