Welkom in Weezenhof

previous arrow
next arrow
 
Featured

Minder klanten, meer concurrentie

Winkelcentrum DukenburgEr komt iets moois voor te­rug, daar is iedereen het over eens, maar intussen zitten de winkeliers van winkelcen­trum Dukenburg met een enorm omzetverlies.
Ze ma­ken zich ernstig zorgen over de toekomst.

Zeven telefoonwinkels, zes opticiens en zeven food- winkels. Allemaal te veel van het goede en juist te weinig verschillend.
Hoe moet het verder met winkelcentrum Dukenburg? Drie food- verko­pers Han van Weel, Willem Del­mee en Wilfred Huberts maken zich ernstig zorgen.

„ Ik heb vo­rig jaar 18 procent minder om­zet gedraaid”, zegt Willem Del­mee van Bakker Bart. „ Ik heb nu 4500 klanten in de week, in 2002 had ik er 5800. Dat kan zo niet langer doorgaan.”
Delmee is met zijn collega’s ver­bolgen over het feit dat er weer een nieuwe broodjeszaak bij­komt. „ Ik ben niet bang voor concurrentie.
Maar we zitten hier al vijftien maanden met een afschuwelijke verbouwing waardoor we allemaal omzetver­lies lijden. En dat duurt nog min­sens een jaar.

In deze situatie vind ik het ongepast dat de Vere­niging van Eigenaren, nota bene zonder ons erin te kennen, een nieuwe concurrent toelaat.” Han van Weel van Brasserie le Duc valt hem bij, evenals zijn buurman Wilfred Huberts van de Bestaria. „ Het is onderhand niet meer vol te houden. De Ver­eniging  van Eigenaren doet maar wat. Zo gauw er een pand leegkomt, hup een ander erin.
Ze kijken niet wat erin komt.

Als het zo doorgaat, stevenen wij af op een enorme verschra­ling van het aanbod hier. Ik zou zo denken dat de eigenaren van het onroerend goed toch ook oog voor de toekomst hebben, maar daar lijkt het niet erg op”, zegt VanWeel.
De verbouwing van het winkel­centrum wordt alom toege­juicht. Maar de ongemakken die ermee gepaard gaan, zijn aan­zienlijk. Het ergst is volgens de heren het verlies van vierhon­derd parkeerplaatsen bij de hoofdingang. „Alle impulsbezoe­kers zijn verdwenen”, zegt Del­mee. „ Sigarenman Ben Heussels heeft daardoor een kwart omzet­verlies geleden en is ermee moe­ten stoppen. Een regelrechte schande.”

VanWeel en zijn buurman Hu­berts van de Bestaria zitten naast al het reguliere ongemak ook nog met de situatie dat hun zaak wordt afgebroken. Daar krijgen ze wel een andere ruim­te voor terug en ze worden ge­compenseerd. Han van Weel wil dat allemaal niet meer meema­ken. „ Ik ben onderhand 58 jaar, heb er al een jaar of veertig in de horeca opzitten. Ze moeten mij maar uitkopen.”
VanWeel had zijn zaak op papier al ver­kocht toen de projectontwikke­laar meldde dat hij vijf maan­den zijn zaak zou moeten slui­ten omdat de boel afgebroken zou worden. „ Toen trok de ko­per zich uiteraard terug. Dat was een lelijke streep door de re­kening. Mijn zoon, die ook een eigen zaak wilde, had net daar­voor een zaak in Berg en Dal ge­opend toen de projectontwikke­laar wist te vertellen dat ik een ruimte kon krijgen die twee keer zo groot is als wat ik nu heb.
Waarom kon dat niet eer­der?

Ik bedoel maar: een beetje meer overleg en iets meer luiste­ren naar je huurders zou een hoop helpen.” Dat vindt ook Del­mee. „ We betalen een heel be­hoorlijk bedrag servicekosten. Dan mag je toch verwachten dat ze met ons overleggen over plan­nen. Wij zijn heus de enigen niet die klagen. Wanneer houdt de ellende hier eens op.”

De Gelderlander | 16-5-2006 
Copyright © 2006 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden

Binnenkort in Weezenhof
Geen evenementen
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.