De Van Apelterenweg in het Nijmeegse stadsdeel Dukenburg zal niet van vier naar twee rijbanen worden versmald.
Er komen woningen op de korfbalvelden in stadspark Staddijk.
Nieuwbouw in de wijk Meijhorst wordt minder massaal dan eerst gepland, terwijl nieuwbouw aan de Streekweg ( Tolhuis) waarschijnlijk is. Een deel van de opbrengst van huizen daar wordt bovendien ingezet voor een tweede stille asfaltlaag op de A73. Doordat dit over de hele snelweg langs Nijmegen wordt aangebracht, profiteren alle Dukenburgers.
Dat alles staat in de definitieve versie van het toekomstplan Hart voor Dukenburg dat de gemeenteraad in december krijgt voorgelegd.
Opvallend daarin is dat woningbouw langs een versmalde Van Apelterenweg niet doorgaat.
Zon ingreep kan niet op bewonerssteun rekenen en biedt op termijn te weinig capaciteit.
Op grond van de inspraak ( 87 reacties) is verder besloten wel vast te houden aan de oorspronkelijke 450 woningen in Meijhorst, maar in de directe omgeving ervan andere geplande bouwlocaties weg te laten vallen.
Ook komt er meer aandacht voor een woonvriendelijker klimaat.
Bouwlocaties die in de definitieve toekomstvisie voor de komende vijftien jaar in Dukenburg door burgemeester en wethouders verder zijn gehandhaafd, zijn onder meer die langs de 10de straat Lankforst ( bij het Uilenbosje), 60ste straat Meijhorst ( langs Grand Canal), 14de straat Zwanenveld ( circusterreintje), 40ste straat Weezenhof ( langs en op winkelcentrum) en Steve Bikoplein ( hoogbouw langs rotonde).
Van de bouwkaart verdwenen zijn Malvert 10de straat, Lankforst 24ste straat, de berm van de Van Apelterenweg en recent ingebrachte bouwlocaties in de Weezenhof ( 54ste straat, hoek 11de en 30ste straat, 65ste straat) en Tolhuis ( hoek Staddijk en Streekweg).
Andere locaties in de Weezenhof zijn wel gehandhaafd ( 82ste straat, 90ste straat naast seniorencentrum De Dageraad en, op langere termijn, 93ste straat waar betonfabriek De Hamer staat) dan wel toegevoegd ( Prins Clausschool, 81ste straat).
Ook de hoek Van Boetbergweg en Staddijk blijft in beeld voor hoogbouw, hoewel daar uit milieuoogpunt nog wel wat hobbels genomen dienen te worden.
Om sluipverkeer tegen te gaan, is bovendien besloten om in de Streekweg een zogeheten knip te gaan aanbrengen.
De Gelderlander |15-11-2005 |
Copyright © 2005 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden |