De flitspaal langs de Van Apelterenweg in het Nijmeegse stadsdeel Dukenburg is zo effectief dat plaatsing van een tweede exemplaar aan de andere kant van de weg voor de hand ligt. Dat concludeert het college van B en W na een verkeersonderzoek naar de Van Apelterenweg.
Slechts 1 procent van de bestuurders blijkt bij het passeren van de flitspaal harder dan 50 te rijden.
Op de andere rijrichting, waar een flitspaal ontbreekt, rijdt 14 procent, ofwel één op de zeven weggebruikers, harder dan 55.
Dat kwam aan het licht bij het praktijkonderzoek naar een versmalde Van Apelterenweg. Daarbij is niet alleen gekeken naar de eventuele filevorming, maar ook naar de veiligheid. De gemeente heeft onder meer de snelheid laten meten op verschillende wegtrajecten, overigens zonder dat daarbij bonnen zijn uitgedeeld.
Een andere bevinding: er moeten, gezien de drukte en de vele bijna- ongelukken, verkeerslichten komen op de kruising met Aldenhof. Vooral tijdens spitsuren vormen zich lange files bij het verlaten van de wijk.
Eerder heeft wethouder Paul Depla al gezegd dat wat hem betreft de Van Apelterenweg niet versmald wordt. Dat besluit wil hij nemen, omdat daarvoor geen draagvlak bestaat in Dukenburg.
Versmalling ontbeert steun bij twee op de drie bewoners. Op de langere termijn, als geplande nieuwbouw af is, bieden twee rijbanen onvoldoende capaciteit.
De Gelderlander | 23-11-2005 |
Copyright © 2005 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden |