Welkom in Weezenhof

previous arrow
next arrow
 
Featured

Royal Cadeau

Het ontwerp van de nieuwe stadsbrug over de WaalRoyal Haskoning heeft de gemeente Nijmegen gisteren, 6 april,  een ontwerp geschonken voor een nieuwe stadsbrug over de Waal.
Haskoning wil zeker in het jaar dat het ingenieurs- en architectenbureau 125 jaar bestaat, meedenken over ontwikkelingen in Nijmegen.
Burgemeester Ter Horst was blij met het cadeau, maar ze kon niet garanderen dat deze brug ook gebouwd gaat worden. Er komt nog een officiële ontwerpwedstrijd.

Verschillende aanzichten van het Royal Haskoning ontwerp

Een nieuwe stadsbrug moet vooral respect tonen voor de oude Waalbrug. Je moet niet concurreren met dit icoon, meent architect Joris Smits van Royal Haskoning. Hij liet zich voor zijn nieuwe brug in­spireren door de boogbrug.
Voor Royal Haskoning was Joris Smits al betrokken bij het ontwerpen van zo’n zestig bruggen, grote en kleine. Het tekenen van een nieuwe stadsbrug over de Waal bij Nijmegen was voor hem om diverse redenen een bijzondere uitdaging.

Als jongetje hoorde hij van zijn grootvader de verha­len over de bouw van eerste ver­keersbrug over de Waal. Zijn opa ging destijds elke dag naar de vorderingen kijken. Hij droomde van een baan als brug­genontwerper. Hij gaf Joris later een boekje met het complete ontwerp van de Waalbrug. „ Dat boekje koester ik. En alsof het zo moest zijn, mocht ik voor Royal Haskoning een ontwerp maken voor een tweede stads­brug bij Nijmegen. ”

Het is duidelijk dat Joris Smits al heel lang verliefd is op de oude Waalbrug. Het is een brug in ba­lans. „ De mooiste vooroorlogse brug. Ontroerend om te zien, el­ke keer weer. Het is een brug van klassieke schoonheid.” Met die brug moet je geen con­frontatie willen aangaan als je een nieuwe stadsbrug ontwerpt.
Natuurlijk verdient Nijmegen een icoon als stadsbrug. „ Maar daarvoor hoef je niet de weg in te slaan die Ben van Berkel in Rotterdam koos. Zijn brug over de Maas, de Zwaan, is zeker spraakmakend”, erkent ook Jo­ris Smits. „ Maar Nijmegen moet zo’n aparte schreeuw niet wil­len.” Een kwestie van smaak: „ Je moet juist terughoudend zijn.


De nieuwe brug moet een eerbe­toon zijn aan de bestaande Waal­brug. En dus ingetogen.” De kracht van de Waalbrug is de boog – bij de opening in 1936 was het de grootste overspan­ning in de wereld. „ En het mooie is hoe die boog onder het wegdek doorschiet. Het geeft een prachtige flauwte aan de boog.” Smits en zijn collega’s hebben deze boog daarom als uitgangs­punt gekozen voor de nieuwe brug. Maar ze hebben gekozen voor minder pijlers.
Ze begin­nen met een boog van 325 me­ter – dat is dan weer de grootste boogoverspanning in de wereld – en laten de brug via enkele kleinere bogen voortkabbelen over de uiterwaarden. Totaal is de brug duizend meter lang.
Spannend wordt de brug door de slanke vorm: bovenaan leu­nen de bogen tegen elkaar. Wie straks op het wegdek staat, denkt in een kermisrups beland te zijn. Dat was althans de eer­ste gedachte van burgemeester Ter Horst toen zij het ont­werp- cadeau overhandigd kreeg.

De Gelderlander |7-4-2006 
Copyright © 2006 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden

Binnenkort in Weezenhof
Geen evenementen
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.