
Nadat in 2007 het traject Lindenholt tot en met Weezenhof al voorzien was van een dubbele laag geluiddempend Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB), bleek dat met name het zuidelijke deel van Weezenhof nog veel geluidsoverlast heeft van de autoweg. Dat heeft alles te maken met het deel van de A73 dat nog niet opnieuw geasfalteerd is, omdat dat zich op het grondgebied van de gemeente Heumen bevindt.
Gemeente Nijmegen heeft het deel op háár grondgebied voorgefinancierd omdat er plannen zijn voor woningbouw dichter bij de snelweg ter hoogte van Tolhuis.
Een werkgroep waarin o.a. Weezenhof's platformlid Betty Meijer zitting had, heeft er toentertijd voor gezorgd dat er dan ook gelijk een dubbele laag ZOAB gelegd werd.
Rijkswaterstaat heeft in oktober 2009 laten weten dat het laatste nog te asfalteren stuk (tot aan de Heumense maasbrug) pas in 2015/2016 in het onderhoudsschema zit. Dat in tegenstelling tot eerdere toezeggingen dat al in 2010 begonnen zou worden met het aanbrengen van een ZOAB laag. Mede als gevolg van bezuinigingen is dat plan dus in de ijskast gezet.
Omdat in Weezenhof nog steeds overlast bestaat, evenals overigens in Heumen zelf, en de gemeente Heumen vooralsnog niet bereid lijkt tot voorfinanciering, is er nu een patstelling ontstaan.
Het bewonersplatform Weezenhof heeft aan Betty Meijer gevraagd opnieuw een werkgroep te formeren rondom dit thema, samen met bewonersorganisaties uit gemeente Heumen.
Deze werkgroep krijgt als taak alle mogelijke opties te inventariseren voor vervroegde aanleg van ZOAB op het eerder genoemde stuk A73.
De werkgroep zal naast bewoners uit Weezenhof en Heumen, ook beide gemeenten en de stadsregio bij haar activiteiten betrekken.
Wilt u een bijdrage leveren aan deze werkgroep, of als bewoner van Weezenhof er zitting in nemen, dan bent u zeer welkom.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Betty Meijer - van Hoorn via dit e-mail adres: